18 February 2009

Despre Motociclete : Capitolul 3 - Motocicleta "Vitezana"



Cat baga nenea???

De cand a fost inventata motocicleta, oamenii ce calaresc s-au luat la intrecere, care mai de care sa iasa pe locul 1.
S-au format ligi, asociatii, campionate, etc... unde companii producatoare de motociclete concurau cu mobre special fabricate pentru circuit si echipe independente se chinuiau sa tina pasul cu motociclete de serie modificate tot pentru circuit.
Oamenii au fost intotdeauna fascinati de viteza, unii motciclisti dezvoltand chiar o obsesie pentru viteza.
Desi curse oficiale, si motociclete de curse au existat inca de la inceputurile transportului pe 2 roti motorizate, n-o sa vorbesc despre motocicletele de curse, ci despre motocicletele de strada, 'sport', in speta despre vitezane, cum le spunem noi p-aici.
Prima explozie de 'foame de viteza' in randurile 'civile' ale motociclistilor a aparut la sfarsitul anilor '50, cand rockerii englezi au inceput sa modifice Triumph-uri si Norton-uri astfel incat sa atinga si sa depaseasca tona (1 ton=100 mph<160km/h>).
Asa a aparut curentul Cafe Racer(despre care o sa scriu candva in viitor), in care, principalul motiv ce statea la baza modificarilor era viteza, ca si choperele din aceasi perioada, in SUA.
Cafe Racer deoarece englezii se luau la intrecere intre 2 cafenele situate pe sosele de centura ale marilor orase.
Exista insa diferente mari intre modificarile facute de englezi si cele facute de americani pentru a spori viteza. La cafe racere se renunta aproape total la confort... un singur loc, ghidon coborat, rezervor scobit pentru a ascunde genunchii, pozitie foarte aplecata in fata.(va suna cunoscut ce-am bolduit).
Ultimate cafe-racer era Triton-ul, ce consta in motor de Triumph intr-un cadru de Norton (hence Triton).



Eh? Ia imaginati-va niste carene pe mobrele astea!...cu ce seamana? exact!
Anii '70 au introdus, cu ajutorul lui BMW, carene pe motocicletele de serie...la inceput pe touring apoi, adaptatate pentru viteza.
In anii 1980 sau pe-aproape... Ducati incepe sa scoata pe piata replici adaptate pentru drumuri publice ale mobrelor sale de circuit, desi erau in numar restrans si rareori se apropiau de performantele celor de circuit, aveau succes prin modul in care aratau. De ex Ducati 500 Pantah si Ducati 900 SS.




Intre timp, 'la curse, motocicletele deveneau tot mai rapide...producatorii faceau mobrele tot mai rapide si aerodinamice, si cum interesul pentru cursele oficiale crestea, japonezii, nu stiu care din ei(Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki) a fost primul, ca se tot copiaza intre ei :p au scos o mobra de pe circuit, au facut-o mai fiabila, i-au pus far, lampa si semnale si-au aruncat-o in strada, in masa.
In 1985 motocicleta de 750 cc din echipe de curse a Suzuki ajunge pe strada cu Numele de GSX750R, and all hell broke loose cum zice rusu.


Vitezana, in esenta, o mobra cu motor 'turat', cu multi CP, carene aerodinamice, pozitie aplecata in fata cu genunchii in gat si picioarele in spate, ghidoeane clip-on si sunet de barzaune.
A doua jumatate a anilor '80 a fost dominata de mobre sport. Toooooaaate lumea calaea mobre sport(ma rog, 70%), Toti, dar absolut TOTI producatorii de motociclete si-au scos versiuni de strada a mobrelor de circuit.
La inceputul anilor '90 deja majoritatea mobrelor de pe strada erau mobre de viteza...apar si bombele de Hayabusa(GSX1300R) - ce mai rapida mobra. 300 km/h, Yamaha R1, R6...Kawasaki Zx14.

Nu prea ma atrag mobrele de viteza, de aceea articolul se cam opreste aici.
Next.... Enduro :)

1 comment:

Anonymous said...

Abia astept articolul cu enduro:D.
Acolo sunt ceva motoare ce au scris istorie Honda Africa, Yamaha Tenere...