- Mi-am luat motocicleta
- De care?
- Cum adica de care?
- Pai ti-ai luat naked, sport, touring, cruiser?
- ?
Intrebarea "de care?" nu exista inainte de jumatatea anilor '70, caci atunci fiecare motocicleta era produsul propriu al unei marci, si singura intrebare era "Ce marca?"
Fie ca era Harley Davidson, Triumph, BMW, Honda, Kawasaki, IZH, CZ sau URAL, intr-o oarecare masura, toate motocicletele astea semanau...mai mult sau mai putin. Majoritatea aveau rezervor in forma de lacrima, rotile de aceeasi dimensiune, aripi eficient de mari, saua dubla cu ambele locuri la acelasi nivel, un far rotund siu-un kick starter.
Uitati-va la pozele(dreapta) din catalogul lansarilor in 1972 AICI
sau dati click pe poza de mai jos:
Mult similaritati nu? Asta insemna standard. Sigur ca existau mici diferente de design, de mecanica si pozitie....chiar 'spiritul' fiecarui model, inclusiv cateva japoneze (de ex., Z1000 )
Desigur, existau si motociclete mult mai diferite, dar acestea fie erau personalizate de posesor (chopper si cafe racer), fie erau de competitie, deci scumpe si ilegale pe sosele (viteza, teren, board track sau dirt-track), fie erau excentrice ca pret si disponibilitate.
'Standardizarea' de tip 'plictisitor' si efemer a venit tare din partea japonezilor cand UJM-urile produse de catre cei 4 giganti japonezi semanau prea mult intre ele. Devenise dificil sa mai faci deosebirea intre Kawasaki, Honda, Suzuki sau Yamaha. Fiecare copia ceva de la celalalt, toata avand ca 'mama' pe Honda CB 750...copie destul de evidenta a faimosului Triumph Boneville, celebru in anii '60.
Ideea de baza e ca motocicletele de fabrica se asamanu mai mult decat se deosebeau si in timp nu numai marcile aveau sa schimbe imaginea de motocicleta, ci si nasterea categorisirii motocicletelor de fabrica in functie de scopul/segmentul de utizilizatori pentru care erau facute
Scanteia?
Mai bine zis scanteile: pe o parte cresterea in popularitate a motocicletelor personalizate de posesori, cresterea in popularitate a motocicletelor cu destinatie sportiva (in sensul "vreau si una d-aia!") pe de alta parte progresul tehnologic in fabricarea motocicletelor si siguranta/confortul motociclistilor.
Alta cauza ce-a dus la categorisirea motocicletelor:
1973 the R90S was offered, the first 900cc BMW and the first bike with standard fairing world-wide 1976 presented the R100RS with the first full fairing world-wide, wind-channel developed.
Carenele introduse de BMW pe motocicletele lor standard, la pret standard.
Aceasta caracteristica (carena ca standard) 'omoara' motocicleta standard, sau mai bine zis, o transforma in ceea ce astazi numim motocicleta naked, street, comuter sau...tras de par, standard si in acelasi timp se delimiteaza in limbaj, aspect si performante categoriile SPORT, CRUISER, TOURING, OFF-ROAD si din ele multe alte ramuri "despre care vom vorbi in episoadele viitoare"
Motocicletele "standard" au revenit in ultimii ani, sub numele de modern clasics, producatori ca Triumph, Ducati, Moto Guzzi, chiar si Harley Davidson lovind piata cu motocicletele ce-au facut furori in anii '60, renascute din cenusa arsurii provocata de standardizarea si uniformizarea japonezilor.
5 comments:
Abia astept partile viitoare ale articolului :D
Vor veni si ele :D
Urmeaza Capitolul 2: Cruiser, Chopper/Bobber, Custom :P
stai tuned :)
Bravo domnul Niky, foarte interesant si foarte real in acelasi timp. Am mai citit cateva articole de la tine si am ramas profund impresionat. Bravo inca o data.
COLUMBO
Se poate si un articol la cerere despre "monsterica" ? :P
@Columbo:
Mesi de aprecieri, mai treci p-aici, o sa mai scriu si de mobre si de rock :D
@Sim: Sigur ca da, voi scrie si la capitolul street/naked si unu dedicat...stii bine de ce :D
Post a Comment